Hopp til innhold

Fakturaspørsmål

Gå til

Faktura 

Priser og regler rundt våre fakturaer finnes i gebyrregulativ og prisliste

Har du spørsmål om fakturaen, ta kontakt med oss på Tilsynskontoret.

Betalingsmåter

De fleste betalingsmåtene er en avtale mellom deg og din bank. Alle spørsmål rundt opprettelse av avtale og senere betalinger må du rette direkte til banken din.

Denne lista viser en prioritering av betalingsmåter. Hvis du f.eks. har E-faktura, vil du ikke få faktura i digital postkasser eller i fysisk postkasse.

Type faktura Hvordan fungerer det? Hvordan oppretter jeg avtale?

EHF

Elektronisk faktura for næringsdrivende.

 

Avtalegiro

 

 

Elektronisk faktura som sendes til din bank. Fakturert beløp blir automatisk trukket på din konto på dato for forfall.

Du oppretter avtale om Avtalegiro under opprett avtalegiro i din nettbank. Referansenummer er de 7 første sifrene i KID-nummeret på din siste faktura fra Lier kommune.  

Hvis du legger inn beløpsgrense for avtalen i din nettbank, vil valgt beløpsgrense gjelde for alle fakturaer fra Lier kommune.

E-faktura

 

Elektronisk faktura som sendes til din bank og hvor du må logge inn i din nettbank og godkjenne betalingen Du oppretter avtale om E-faktura under opprett e-fakturaavtale i din nettbank. Merk at navnet på kontoinnehaver må være identisk med navnet på fakturaen.

Vipps

 

 

Elektronisk faktura som sendes til din Vipps app på din smarttelefon og hvor du må godkjenne betalingen i Vipps appen Du må laste ned og installere Vipps på din smarttelefon. Du må aktivt velge om du ønsker å motta eller slå av for mottak av regninger i vipps.

Digital postkasse

(Digipost eller E-boks)

 

Elektronisk faktura som sendes til din digitale postkasse. Du legger mottatt faktura til godkjenning i nettbanken, som med en vanlig papirfaktura Du må opprette digital postkasse gjennom Digipost eller E-boks. All kommunikasjon fra stat og/eller kommune vil da komme til din digitale postboks, med mindre du har motsatt deg dette via Altinn.

Papirfaktura

 

Utskrevet papirfaktura som sendes til din folkeregistrerte adresse Du må legge inn fakturaene for betaling i nettbanken.

Brevgiro

Kommunen sender ikke ut giro lenger på fakturaene.   Hvis du bruker brevgiro, skriver du på mottatt faktura hvilket kontonummer som skal belastes. Så legger du fakturaen inn i brevgirokonvolutten og sender den med posten til banken. 

Betalingsfrister

  • Faktura for utslippstlilatelse sendes vanligvis når vedtaket gjøres.
  • Faktura med årsgebyr for tilsyn av små avølpsanlegg sendes i september hvert år.
  • Faktura for slamtømming sendes etter utført slamtømming, i slutten av hver måned. Dersom anlegget ditt tømmes annet hvert år, får du dermed faktura kun annet hvert år. Se også Ofte stilte spørsmål om slamtømming

Forfall på fakturaen er vanligvis den 25. i måneden etter at faktura er sendt. Det er ikke mulig å stoppe varsel / purring som sendes automatisk etter forfallsdato. Første purring sendes den 08. i måneden etter forfall (gebyr kr 35,-) og andre purring sendes den 29. i måneden etter forfall (gebyr kr 105,-). Du kan delbetale underveis, men må likevel betale purregebyr. Hvis hele kravet er fullt innfridd innen den 13. i måneden etter andre purring, vil ikke saken gå videre til rettslig innfordring. Faktura for slamtømming har pant i eiendom (legalpant), noe som innebærer strenge vilkår.

Drammen kommune gjør innkreving av alle Tilsynskontorets fakturaer. Hvis du fortsatt har problemer med å betale etter de to purringene, må du ta kontakt med saksbehandler i Drammen kommune på telefon 32046140. Se også informasjon på Drammen kommunes nettsider.    

Sist oppdatert: 09. januar 2024

Fant du det du lette etter?