Hopp til innhold

Skal undervise elever om egne følelser

Charlotte Thomassen, avdelingsleder for skolehelsetjenesten og Grethe Strandhus Karlsen, helsesykepleier.
Lærere og helsesykepleiere i Lier kommune samarbeider om et nytt undervisningsopplegg for barn på 4. trinn. Undervisningen skal gi både elever og lærere verktøy til å forstå og håndtere barnas følelser i hverdagen.

- Lærere bruker mye tid i løpet av en skoledag på barn med mange følelser. Gjennom dette håper vi at elever og lærere kan få et felles språk når det gjelder å snakke om følelser og på sikt gi bedre livsmestring, sier Charlotte Thomassen, avdelingsleder for skolehelsetjenesten.

Nylig gjennomførte skolehelsetjenesten og Sunne og aktive liunger en workshop for lærere på fjerde trinn hvor alle skolene i kommunen var representert.

Målet var å gi lærerne verktøy for å forstå og møte elevenes følelser på en god måte. Nå oppfordres skolene til at disse verktøyene videreføres til elevene gjennom fire undervisningstimer.

Helsesykepleiere og psykologer

Programmet er utviklet av forsker og psykolog Solfrid Raknes og bygger på kognitiv atferdsterapi.

- Dette skal hjelpe elevene med å håndtere hverdagen, også når den er utfordrende. De lærer om følelser, hvorfor vi har dem, og hvordan erfaringer påvirker hvordan vi forstår situasjoner. De skal også lære om hvem som kan hjelpe, og hva de selv kan gjøre, sier Thomassen.

Det var Thomassen sammen med helsesykepleierkollega Grethe Strandhus Karlsen og psykologene Mona Kristiansen og Pernille Elvebredd som underviste lærerne denne dagen.

Evaluering

Prosjektet skal evalueres til sommeren for å vurdere effekten og behovet for justeringer. Dersom erfaringene er gode, er ønsket at tiltaket videreføres til neste års fjerdeklassinger, med ny workshop for lærerne.

- Vi oppfordrer skolene til å gjennomføre undervisningsopplegget vi har laget for å bidra til økt trivsel blant elevene, avslutter Thomassen.