Hopp til innhold

Brukte dataspill for å engasjere elevene i norsktimen

Spilte Minecraft: Leander Høyer, Patryk Wisniewski og Karin Olafsen sammen med lærer Frode Løkken.
På Oddevall skole har kontaktlærer Frode Løkken funnet en spennende måte å engasjere elevene i norsktimen. Ved å kombinere det populære dataspillet Minecraft med skriving fant han en metode som ikke bare fenget elevene, men også ga imponerende resultater.

En hel vegg i klasserommet til 7. trinn på Oddevall skole er for tiden dekket av eventyr om drager, slott og prinsesser - alle skrevet av elevene. Det spesielle er at disse eventyrene er inspirert av verdener elevene selv har bygget i det populære spillet Minecraft.

Minecraft er et dataspill hvor man kort forklart kan bygge omtrent akkurat hva man vil. Fordi alle elevene i klassen allerede var kjent med spillet, bestemte Løkken seg for å la dem spille Minecraft i alle norsktimer i en hel uke. Resultatet? En eksplosjon av kreativitet og engasjement.

– Vi jobbet med fantasy i norsk, og siden sjangeren ofte starter med et kart over verdenen man skal lese om, fikk elevene bygge sin egen verden i Minecraft og deretter skrive eventyret som utspiller der, forklarer lærer Frode Løkken.

– Jeg fikk litt sjokk da han sa vi skulle spille Minecraft i norsktimen, sier eleven Ronja Michelle Solberg Lindgren og ler.

Klassekameratene legger til:

– Det var gøy å ikke bare jobbe med vanlig norsk, men å gjøre noe annet og nytt.

Enklere skriveprosess

Etter en uke med bygging i Minecraft startet skrivingen. Og resultatet ble veldig bra, ifølge kontaktlæreren. 

– De hadde så mange ideer allerede under byggingen, og prosessen med å skrive ble mye enklere. Elever som vanligvis strever med skriving har hatt gode resultater fordi de eier historien selv. Norsken ble mye bedre, sier han.

Løkken legger til at han har holdt fokus på bruken av fullstendige setninger, varierte setninger og beskrivelser. 

– Det ble rett og slett mindre å rette. De eier sin egen historie og er stolte av den, og derfor skrev vi dem ut og hang dem på veggen. De har vært utrolig flinke, skryter læreren. 

Ville la elevene leke litt

På spørsmål om læreren hadde noen betenkeligheter med å bringe gaming inn i undervisningen svarer han:

– Det var litt skummelt som norsklærer, selvfølgelig. Jeg visste jo ikke helt hvor det ville lande. Tenk om de bruker en uke på spilling og så lærer de ingenting. Fasiten er at det ble veldig bra. La dem få leke litt, sier han, og legger spøkende til:

– Og så ga det meg fem minutter hvor jeg var veldig populær.

Anbefaler andre å gjøre det samme

Kontaktlæreren vil anbefale metoden videre til andre lærere.

– Absolutt. Den største overraskelsen var vel hvor lite jeg måtte jobbe, egentlig. Det høres rart ut, men også de som har strevd mest i norsk klarte dette kjempebra. Det var som at setningene plutselig var der, punktumene kom mer naturlig og det var større variasjon i tekstene. Det har virkelig gått smertefritt, sier han.