Lier, Drammen og Asker kommuner har i fellesskap utviklet en helt ny helsetjeneste – kalt digital hjemmeoppfølging. Digital hjemmeoppfølging betyr at hele eller deler av et behandlingstilbud foregår uten fysisk kontakt. Dialog og deling av data skjer digitalt.
Britt-Karin Orby er den første brukeren av digital hjemmeoppfølging i Lier. Hun fikk utstyret 3. juni i år. Erfaringene så langt fra Lier, Drammen og Asker er at brukerne opplever økt trygghet og innsikt i egen helse.
I 2022 etablere Vestre Viken helseforetak sitt virtuelle sykehus, og har siden oppstart lansert flere ulike digitale tjenester. Gjennom kampanjen #digitaltførst har Vestre Viken arbeidet målrettet med å tilby flere pasienter mer behandling og digital oppfølging i hjemmet.
Nå har også Lier, Drammen og Asker kommuner etablert digital hjemmeoppfølging til sine innbyggere, og det arbeides også med å utvikle et tilsvarende tilbud i Bærum kommune.
Digital hjemmeoppfølging (DHO) gjør det mulig med digital overføring av helseinformasjon fra innbyggeren til fastlegen, kommunen og sykehuset.
- Den kommunale tjenesten er særlig rettet mot personer med kronisk sykdom som er motiverte for å mestre egen helseutfordring. Hensikten er å gi bedre oversikt og raskere fange opp forverring, og samtidig styrke den enkeltes kunnskap om egen sykdom, sier virksomhetsleder Ståle Klamerholm Zachariassen i hjemmetjenesten i Lier kommune.
Ved oppstart utarbeider DHO-ansvarlig i kommunen en egenbehandlingsplan i samråd med fastlegen.
- Denne omfatter tiltak som gjør det mulig for innbyggeren å mestre egen sykdom og vurdere når det er nødvendig å kontakte fastlegen, sier velferdsteknologikonsulent Kaja Bast Sørsdal.
Brukeren rapporterer målinger som kategoriseres i grønn, gul eller rød sone, med tilhørende tiltak.
Innbyggere i Lier som ønsker digital hjemmeoppfølging kan kontakte kommunen via e-post: helseteknologi@lier.kommune.no eller på telefon 32 22 55 70.