Hopp til innhold

Bestill henting av hageavfall hjemme

Våren er her, og for mange betyr det rydding i hagen. Nå kan du som innbygger i Lier kommune bestille henting av hageavfall hjemmefra. Fristen for å bestille er 30. april.

Mellom 12.- og 18. mai 2025 (uke 20) tilbyr Renovasjonsselskapet for Drammensregionen (RfD) henting av hageavfall hjemme hos deg. For å benytte deg av tilbudet må du bestille tjenesten innen 30. april.​

Bestilling gjøres via RfDs nettside. Tilbudet gjelder til privatpersoner og til borettslag og sameier. Det er kun styreleder eller ansvarlig for borettslagets/sameiets renovasjonsabonnement som kan bestille på vegne av fellesskapet. 

Bestill henting av hageavfall​

Tjenesten koster 319 kroner per husstand og faktureres sammen med renovasjonsgebyret for 2. halvår.​

Slik ønsker RfD hageavfallet ditt:

  • Kvist og greiner, maks to meter lange, buntes sammen med tau eller hyssing.
  • Bruk tau eller hyssing laget av naturlige materialer – ikke syntetisk tau, ståltråd eller gavebånd.
  • Bruk gjennomsiktige plastsekker til å samle løv og lignende (ikke stein og jord). Disse får du kjøpt hos de fleste dagligvarebutikker. Du kan også bruke papirsekker.​​​​​Du kan ikke pakke hageavfallet i fargede søppelsekker. 
  • Hageavfallet skal ikke legges i svarte søppelsekker eller sekker beregnet for innsamling av plastemballasje.
  • Maks tyngde per bunt eller sekk er 20 kg.
  • Ikke legg annet avfall i eller sammen med sekkene som inneholder hageavfall.
  • Bygningstreverk, store trær og røtter må leveres på gjenvinningsstasjonen.

Du kan lese mer om henting av hageavfall her