Statens vegvesen skal bygge ny firefelts E134 fra Viker ved Reistad i Lier til Dagslett ved Spikkestad i Asker kommune. Strekningen er en forlengelse av Oslofjordforbindelsen som knytter E6 og E18 sammen.
Oppstart planarbeid med detaljregulering
Statens vegvesen har igangsatt arbeidet med en detaljreguleringsplan for strekningen. Planområdet tar utgangspunkt i båndleggingssonen fra den vedtatte kommunedelplanen for E134 Dagslett - E18, med nødvendige tilpasninger.
Planområdet strekker seg fra Hekleberg/Dagslett i Asker til E18 og Viker i Lier kommune. Det skal samtidig vurderes om fem gjeldende reguleringsplaner i tilknytning til planområdet skal oppheves. Se kunngjøring av varsel.
Det ble kunngjort varsel om oppstart av planarbeid med høringsfrist 13.05.2024
Det har kommet inn nærmere 70 innspill til oppstart av detaljreguleringsplanen
Bekymringer rundt støy, både i byggeperioden og når veien står klar, er naturlig nok mange opptatt av. Statens vegvesen har også fått flere tilbakemeldinger om energi- og vannbrønner i området hvor det planlegges tunnel. Plassering av vannbrønner og energibrønner til hus er svært viktig informasjon for Statens vegvesen.
Dersom man ikke har meldt fra om brønner på sin eiendom, vil Statens vegvesen ha beskjed om dette.
Meld fra til Statens vegvesen om brønner på din eiendom
Statens vegvesen skal nå jobbe videre med alle innspillene som har kommet inn. I tillegg skal det utarbeides forslag til planprogram, som skal sendes ut på høring og offentlig ettersyn, før det fastsettes av Lier og Asker kommune. Planprogrammet skal være fastsatt før førstegangsbehandling av detaljreguleringsplanen.
Fremdrift av planarbeidet
Statens vegvesen planlegger å ha planmaterialet klart for oversendelse til kommunene siste halvdel av 2025.
Etter gjennomgang av planmaterialet skal kommunene fatte vedtak om planforslaget skal sendes ut på høring og offentlig ettersyn. Deretter følger høring og offentlig ettersyn, og eventuell justering av planen i etterkant. Så sendes planforslaget igjen til kommunene for endelig vedtak.
Når reguleringsplan er vedtatt vil den bli sendt til en såkalt KS2. KS2 er en ekstern kvalitetssikring av kostnader og finansering. KS2 er obligatorisk for alle statlige prosjekter over en milliard kroner. Stortinget må så vedta finanseringen for prosjektet.
Om prosjektet
Dagens vei er i dårlig stand, og oppfyller ikke gjeldende krav til veibredde, avkjørsler, kryssløsninger eller fartsgrense. I tillegg skaper lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk store miljø- og trafikksikkerhetsproblemer for de som bor i området.
Kommunedelplan for E134 Dagslett–E18 ble enstemmig vedtatt i Lier og Asker kommuner høsten 2022
Viker-alternativet er valgt som trasé. Illustrasjon: Martin Blystad, Statens vegvesen
Med vedtak av kommunedelplanen er det båndlagt en korridor for ny E134, der Statens vegvesen kan igangsette arbeidet med detaljreguleringsplan for videreføring av Viker-alternativet.
Du kan lese mer om prosjektet på Statens vegvesens prosjektside for E134 Dagslett - E18
Her kan du se film som viser en gjennomkjøring av geometrien til Viker-alternativet på kommunedelplannivå
Finansiering og fremdrift
I Nasjonal transportplan 2025 - 2036 er det i Statens vegvesens planportefølje satt av 6 milliarder kroner, der 2,5 milliarder kroner bevilges fra staten og 3,5 milliarder kroner finansieres med bompenger.
Veistrekningen er ikke oppført i planporteføljens liste over prioriterte prosjekter de første seks årene av planperioden på tolv år.
Kontaktpersoner
Har du spørsmål om prosjektet? Ta kontakt med:
Kontaktperson i Statens vegvesen:
Prosjektleder Nils Brandt.
Telefon: 99 38 60 33
E-post: nils.brandt@vegvesen.no
Planleggingsleder Marianne Haga.
Telefon: 93 00 64 79
E-post: marianne.haga@vegvesen.no
Kontaktpersoner i Lier kommune:
Saksbehandler Eldbjørg Henriksen.
Telefon: 32 22 03 52
Mobil 95 85 51 84
E-post: eldbjorg.henriksen@lier.kommune.no