Hva er varsling?
Lier kommunes overordnede verdier er åpen, tilgjengelig og etterrettelig.
I Lier kommune skal det være åpenhet, tillit og samarbeid og det skal være trygt å ta opp alle forhold, herunder kritikkverdige forhold.
Formålet med varsling er å bidra til at kritikkverdige forhold blir avdekket, og at nødvendige og hensiktsmessige tiltak blir iverksatt. Som samfunnsaktør, myndighetsforvalter og ansvarlig for bruk av fellesskapets midler, har kommunen et særlig behov for å avdekke og rette opp ulovlige eller kritikkverdige forhold.
Hvem kan varsle?
Medarbeidere, innleide, studenter, ledere, politikere og andre som har verv i kommunen og i de kommunale foretakene har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten.
Innbyggere eller andre eksterne parter kan også varsle om kritikkverdige forhold.
Hva er varsling av kritikkverdige forhold?
Varsling er å si fra om kritikkverdige forhold til noen som kan gjøre noe med det. Kritikkverdige forhold er forhold som er i strid med lovverk, skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten, eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet. Dette kan for eksempel være:
- Brudd på lover og regler (rettsregler).
- Brudd på etiske retningslinjer. Uforsvarlig arbeidsmiljø, for eksempel mobbing, trakassering og diskriminering.
- Uforsvarlig saksbehandling og myndighetsmisbruk.
- Økonomisk kriminalitet som underslag, korrupsjon, tyveri, bedrageri og økonomisk utroskap i tjenesten.
- Noe som kan innebære fare for liv eller helse (gir plikt til å varsle).
- Brudd på personopplysningssikkerheten.
- Fare for klima og miljø.
Listen er ikke uttømmende.
Hva inngår ikke i varslingsordningen?
Eksempler på forhold som ikke er ansett å være varsling etter loven er:
- Ytringer om arbeidstakers eget arbeidsforhold, jf. arbeidsmiljøloven § 2A-1(3).
- Kritiske ytringer, som faglig eller politisk uenighet.
- Ytringer om forhold som er allment kjent. Klage på vedtak. Klage på enkeltvedtak må rettes til de som fattet vedtaket innen klagefristen. Tjenestestedet kan hjelpe deg med å utforme klagen.
- Klage på tjenester. Dersom du opplever feil eller mangler ved en tjeneste du mottar, må du kontakte virksomheten som yter tjenesten.
Hvordan kan du varsle?
Lier kommune oppfordrer ansatte til først å ta opp kritikkverdige forhold med nærmeste leder eller andre personer som kan gjøre noe med forholdet. Det kan for eksempel være virksomhetsleder, kommunalsjef eller kommunedirektør.
Varsling kan skje skriftlig eller muntlig, via telefon, e-post, ordinær post eller personlig oppmøte. Lier kommune oppfordrer til å varsle skriftlig av hensyn til etterprøvbarhet.
Dersom det ut fra sakens karakter eller andre forhold ikke er hensiktsmessig å varsle i linjen, kan det varsles direkte til Lier kommunes eksterne varslingsmottak som en uavhengig tredjepart.
- Elektronisk skjema til eksternt varslingsmottak
- E-post: integrity@bdo.no
- Post: BDOs varslingsmottak, Postboks 1704 Vika, 0121 Oslo
- Telefon: 97 08 60 00 (mellom klokken 09.00 og 15.30)
- Oppmøte: BDO, Munkedamsveien 45, 0250
Den som varsler kan velge å være anonym. Anonym varsling kan imidlertid gi begrensninger for hvordan, og i hvilken grad, varselet kan følges opp. Lier kommune oppfordrer alle til å varsle med navn. Alle som varsler om mulige bekymringer eller kritikkverdige forhold skal kunne gjøre dette uten frykt for represalier.
Hva bør et varsel inneholde?
Et varsel bør inneholde følgende informasjon:
- Ditt navn (hvis ikke anonym)
- Ditt arbeidssted (hvis ikke anonym)
- Tidsrom, sted, eventuelt dato og klokkeslett for kritikkverdige forhold det varsles om
- En beskrivelse av de kritikkverdige forholdene
- Andre personer som kan være vitner eller ha informasjon om forholdene
- Eventuell kjennskap til tilsvarende saker, eller tidligere kritikkverdige forhold som gjelder samme person(er)
Opplysninger bør gis snarest mulig etter hendelsen, slik at det kritikkverdige forholdet kan stanses eller undersøkes så raskt som mulig.
Saksgangen i en varslingssak
Lier kommune har rutine for hvordan et varsel skal behandles og følges opp. For detaljert informasjon om dette, se rutine for varsling av kritikkverdige forhold.
Modellen viser hovedprinsippene i saksgangen:
Rutine for varsling av kritikkverdige forhold
Her kan du lese Lier kommunes rutine for varsling av kritikkverdige forhold