Gebyrer og avgifter
Ny fakturarutine fra 2022
Vi endret våre fakturarutiner fra 2022. Vi ønsker å gjøre det enklere for innbygger å forstå sitt reelle vannforbruk, derfor endret vi til etterskuddsfakturering. Det vil si at vi vil foreta avlesning av vannmåler 3 ganger per år og fakturerer deg etter ditt faktiske vannforbruk.
Måleravlesning for ca 4 måneder;
1. termin: januar - april, faktura sendes ut mai med forfall 25. juni.
2. termin: mai - august, faktura sendes ut i september med forfall 25.oktober.
3. termin: september - desember, faktura sendes ut i januar med forfall 25. februar.
Forklaring av faktura
For deg med vannmåler
De fleste vannmålere er nå fjernavleste og du vil nå motta en faktura for ca 4 måneders forbruk (etterskuddsfaktura). De som vi ikke fjernavleser må vi be om målerstand av, dette gjøres via SMS eller tilsendt målerkort.
Fakturaen vil nå bestå av ditt faktiske vannforbruk for 4 måneder samt årsgebyr fastsatt i kommunestyret.
Med årsgebyr menes gebyr som betales årlig av abonnent for å ha tilgang til kommunens vann- og/eller avløpstjenester. Årsgebyret består av abonnementsgebyr og forbruksgebyr. Abonnementsgebyr er årsgebyrets faste del, som betales av abonnenten og som skal dekke en forholdsmessig del av kommunens faste kostnader. Forbruksgebyret er årsgebyrets variable del, som skal betales av abonnenten og skal gjenspeile abonnentens forbruk av vann- og avløpstjenester
For deg uten vannmåler
Ditt forbruk beregnes (stipuleres) ut fra størrelsen på din bolig. Se i avsnittet nedenfor under Lover og forskrifter.
Også her er det fire varelinjer å forholde seg til; fastledd vann, fastledd avløp, vannavgift etter areal og avløpsavgift etter areal.
For deg uten vannmåler ber vi om at du tar kontakt med en autorisert rørlegger for montering.
Lover og forskrifter
Gebyrforskrift for vann- og avløpsgebyrer (Lier)
Avtalegiro
Lier vei, vann og avløp KF tilbyr avtalegiro, du kan da inngå avtale med din bankforbindelse. Vennligst se faktura for avtalegiroreferanse. Fakturert beløp vil da bli trukket automatisk av din konto på forfallsdatoen.
efaktura
Lier vei, vann og avløp KF er en egen juridisk enhet og vi tilbyr efaktura. Vennligst kontakt din bankforbindelse, se faktura for referanse (åtte siffer). Denne må man logge inn i nettbanken og godkjenne før betaling.
Selv om du allerede har efaktura avtale med din kommune, må du tegne ny avtale med Lier vei, vann og avløp KF i din nettbank.
EHF
Elektronisk faktura for næringsdrivende.
Digipost
Alle fakturaer vil komme til din digitale postboks med mindre du har motsatt deg dette via Altinn.
Eierskifte
Eierskifte midt i en termin. Kan fakturaen deles mellom kjøper og selger?
Oppgjør er privatrettslig og må foretas mellom kjøper og selger, eventuelt via en eiendomsmegler. Det blir ikke foretatt avregning i forbindelse med eierskifte. De kommunale eiendomsgebyrene er ikke knyttet til person, men til eiendom. Det er til enhver tid tinglyst eier som er ansvarlig for gebyrer tilknyttet eiendommen. Kommunen får automatisk melding om nye eiere når skjøte er tinglyst hos Kartverket.
Ofte stilte spørsmål
Hva betyr postene på fakturaen?
Årsgebyr vann og -avløp er den faste delen av gebyret som beregnes pr bruksenhet i boligen. Målt vann/avløp er ditt forbruk målt i kubikkmeter for perioden det gjelder.
Hvor ofte får jeg faktura?
Vi sender ut faktura tre ganger i året.
Jeg har ikke fått faktura og ønsker en kopi?
Send en henvendelse på e-post til postmottak@lier.kommune.no
Jeg ønsker å dele opp fakturaen, betalingsutsettelse?
Vi forsøker alltid å etterkomme kundens ønsker, så langt det er mulig. Vann- og avløpsfakturaen er et svært viktig krav med legalpant, noe som innebærer strenge vilkår.
Som hovedregel har vi ikke mulighet til å gi betalingsutsettelser på slike krav. Det sendes inkassovarsel 14 dager etter betalingsfristen på faktura. Ubetalte fakturaer vil oversendes til inkasso 14 dager etter at betalingsfristen på inkassovarselet har utgått. Når fakturaen oversendes til inkasso så vil det sendes en betalingsoppfordring. Saker som overføres til inkasso vil inkludere inkassogebyrer og forsinkelsesrenter i henhold til gjeldende satser. Når fakturaen er overført til inkasso så kan innkrevingsteamet i Drammen kommune kontaktes på telefon 32 04 61 40 for å inngå en avtale. Du må gjerne del betale fakturaen underveis, bruk samme kontonummer og KID nummer som står på fakturaen.
Til tross for at hovedregel er å ikke gi betalingsutsettelser så har vi åpnet for dette i noen tilfeller. Da må en rekke vilkår være oppfylt. Les mer om dette på Lier kommune sine nettsider: Selvbetjening - Lier kommune
Jeg har fått faktura i Vipps?
Dette er noe du selv velger i Vipps-appen. Hvis du ikke ønsker å motta fakturaer her må du slå av disse instillingene.
Jeg har aldri inngått en avtale om e-faktura/avtalegiro i banken?
Ta kontakt med din bank så de kan se hva som er registrert på deg. Hvis du har betalt en annen persons faktura, så kan du bli registrert som e-faktura avtaleeier for denne personen, og motta denne personens fremtidige e-fakturaer. Denne e-fakturaavtalen vil være aktiv i nettbanken inntil den blir avsluttet av deg.
Hva skjer om jeg ikke betaler innen fristen?
Det sendes inkassovarsel 14 dager etter forfallsdato. Det påløper også ett inkassogebyr som per november 2024 er på kr 35. Gebyret fastsettes av inkassoforskriften § 1-2. Inkassovarselet må være betalt innen 14 dager.
Dersom fakturaen fortsatt ikke er innbetalt innen betalingsfristen på inkassovarselet, så vil saken overføres til inkasso 14 dager etter betalingsfristen på inkassovarselet. Det er Drammen kommune ved innkreving som behandler Lier kommune sine inkassosaker. Saker som overføres til inkasso vil inkludere inkassogebyrer og forsinkelsesrenter i henhold til gjeldende satser. Forsinkelsesrentene bestemmes av forsinkelsesrenteloven § 3.
Klage på faktura
Ønsker du å klage på fakturaen må du sende e-post til postmottak@lier.kommune.no. Send med bilde av måler som viser målernummer og målerstand. Det er viktig at fakturaen blir betalt selv om du har klaget på beløpet. Ellers vil prisen øke med gebyr til purring og inkasso. Hvis klagen blir tatt til følge vil du få tilbakebetalt beløpet.