Hva er et ledsagerbevis?
Ledsagerbevis er en ordning som gir funksjonshemmede mulighet til å ta med seg en ledsager uten ekstra kostnader på offentlige kultur-og fritidsarrangement og på transportmidler der ordningen aksepteres.
Kortet gir ledsager fri adgang til de steder og arrangementer som aksepterer ordningen. Den funksjonshemmede som er eier av beviset betaler selv gjeldende inngangspris. Kortholderen velger selv sin ledsager og kan ha ulike ledsagere.
Ledsagerbeviset gjelder i hele landet der arrangører, transportselskap eller institusjoner som krever inngangspenger har akseptert ordningen. Ledsagerbevis er ikke en lovpålagt ordning, men er en frivillig ordning som kommunene kan innføre.
Du kan lese mer om ledsagerbevis hos Helsenorge og Bufdir.
Søknadsskjema
Ledsagerbevis gis etter søknad, nedre aldersgrense for søkere er normalt 8 år.
Utfylt søknadsskjema, dokumentasjon og passfoto sendes til Lier kommune, Postmottak, postboks 205, 3401 Lier.
For mer informasjon kontakt servicetorget på telefon 32 22 01 00.
Her finner du søknadsskjema for ledsagerbevis