Hva er et ledsagerbevis?
Ledsagerbevis er en ordning som gir funksjonshemmede mulighet til å ta med seg en ledsager uten ekstra kostnader på offentlige kultur-og fritidsarrangement og på transportmidler der ordningen aksepteres.
Kortet gir ledsager fri adgang til de steder og arrangementer som aksepterer ordningen. Den funksjonshemmede som er eier av beviset betaler selv gjeldende inngangspris. Kortholderen velger selv sin ledsager og kan ha ulike ledsagere.
Ledsagerbeviset gjelder i hele landet der arrangører, transportselskap eller institusjoner som krever inngangspenger har akseptert ordningen. Ledsagerbevis er ikke en lovpålagt ordning, men er en frivillig ordning som kommunene kan innføre.
Digitalt ledsagerbevis
Lier kommune tilbyr nå digitalt ledsagerbevis. Digitalt ledsagerbevis er standard, men du kan også be om å få et fysisk bevis. Se mer informasjon under "Slik søker du om nytt ledsagerbevis".
Hvis du allerede har et fysisk ledsagerbevis, og ønsker et digitalt ledsagerbevis, kan du sende e-post til postmottak@lier.kommune.no og legge ved portrettbilde.
Du vil da bli kontaktet av saksbehandler. Ikke oppgi sensitive personopplysninger i din henvendelse.
Slik søker du om nytt ledsagerbevis
Du kan enten søke via vår digitale løsning:
Digitalt søknadsskjema for ledsagerbevis
NB! Dersom du ønsker et fysisk bevis kan dette fylles inn i feltet «Begrunnelse for søknaden» i det digitale søknadsskjemaet.
Du kan også søke om nytt ledsagerbevis via PDF-skjema, som må printes ut og sendes til Lier kommune.
Søknadsskjema i PDF for ledsagerbevis
Utfylt søknadsskjema, dokumentasjon og portrettbilde sendes til Lier kommune, Postmottak, postboks 205, 3401 Lier.
For mer informasjon kontakt servicetorget på telefon 32 22 01 00.
Du kan lese mer om ledsagerbevis hos helsenorge.no og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet