Hopp til innhold

Velferdsteknologi

Gå til

Velferdsteknologi i Lier kommune

Vi jobber aktivt med å integrere moderne teknologi i helse- og omsorgstjenestene våre for å støtte innbyggerne i å leve selvstendige og trygge liv. Velferdsteknologi gir oss muligheten til å tilby tjenester som øker tryggheten, forbedrer livskvaliteten og sikrer at våre ressurser brukes effektivt.

På denne siden kan du lese mer om de ulike velferdsteknologiene vi tilbyr, og hvordan dette kan bidra til en bedre hverdag for både tjenestemottakere og pårørende. Hvilken teknologi som innvilges er behovsprøvd, og gis i tett dialog med tjenestemottaker og/eller pårørende.

Trygghetsalarm

Trygghetsalarmen er en bærbar enhet som tjenestemottaker enkelt kan aktivere ved behov for hjelp. Med ett trykk på alarmknappen opprettes raskt kontakt med responssenter som kommunen har avtale med. Responssenteret mottar alarmer fra trygghetsalarmen hele døgnet og året rundt.

Hvis situasjonen krever det, varsler responssenteret hjemmetjenesten for videre oppfølging. Dette systemet gir ekstra trygghet i hverdagen. Sammen med trygghetsalarmen monteres det e-lås (se under) som sikrer at helsepersonell i kommunen har nødvendig tilgang til boligen.

Søknad om trygghetsalarm sendes til forvaltning helse og bolig

E-lås (elektronisk lås)

Elektronisk lås tildeles samtidig som tjenestemottaker tilbys trygghetsalarm. Dette gir tjenesteyter tilgang til boligen ved å bruke en app på tjenestetelefon. Dette er en trygg og sikker metode der tidspunktet for besøk registreres. E-låsen som kommunen monterer vises ikke på yttersiden av døren, og låsen endrer ikke annen funksjonalitet.

Medisindispenser

Medisindispenseren hjelper tjenestemottaker med å ta riktig medisin til riktig tid. Dispenseren varsler når det er tid for medisin, og sørger for at dosene blir gitt på en trygg måte. Dette reduserer risikoen for feilmedisinering og gir økt fleksibilitet samt trygghet for tjenestemottaker og pårørende.

Søknad om medisindispenser sendes til forvaltning helse og bolig

Digital hjemmeoppfølging

Digital hjemmeoppfølging er helsehjelp som ytes på avstand med bruk av teknologi. Tjenestemottaker tar målinger ved bruk av tildelt utstyr, og svarer på spørreskjemaer etter avtale med sykepleier. Målingene og svarene på spørreskjema vurderes av en sykepleier på oppfølgingssenteret, som vil ta kontakt med tjenestemottaker dersom det er behov for videre oppfølging.

Dette gir tjenestemottaker en unik mulighet til å bli bedre kjent med og mestre egen helse. For tjenesten vil dette bety at det frigir helsepersonell til andre oppgaver der hvor teknologi ikke kan erstatte mennesker.

Oppfølgingssenteret for digital hjemmeoppfølging er åpnet mandag til fredag klokken 08.00-14.00 (ikke helg og helligdager). Ved søknad om digital hjemmeoppfølging eller mer informasjon, kontakt oppfølgingssenteret på 907 07 628.

Lokaliseringsteknologi (GPS)

Lokaliseringsteknologi gir muligheten til å følge med på hvor tjenestemottaker befinner seg. Dette kan være spesielt nyttig for personer med demens eller andre kognitive utfordringer.

Teknologien gir tjenestemottaker større frihet til å bevege seg ute, samtidig som pårørende eller tjenesteyter kan få beskjed hvis tjenestemottaker beveger seg utenfor et forhåndsdefinert område.

Søknad om lokaliseringsteknologi (GPS) sendes til forvaltning helse og bolig

Digitalt tilsyn

Digitalt tilsyn innebærer bruk av sensorer og/eller kameraer for å varsle om hendelse eller utføre planlagte tilsyn. Eksempler på sensorer kan være dørsensor, bevegelsessensor og trykksensor. Sensor- og kamerateknologi er type helseteknologi som kan bidra til økt trygghet og forutsigbarhet hos tjenestemottaker og pårørende.

Teknologien er skånsom og den sikrer personvern og trygghet for tjenestemottakeren.
Behovet for digitalt kameratilsyn kartlegges ved institusjon som benytter dette tilbudet.

Hvordan kan vår teknologi hjelpe deg?

Helseteknologi er utviklet for å gjøre hverdagen enklere, tryggere og mer selvstendig for våre innbyggere. Våre løsninger kan tilpasses individuelle behov og bidrar til at flere kan bo hjemme lengre.

Vi i Lier kommune er opptatt av at både tjenestemottaker og pårørende skal inkluderes i prosessen med å velge og implementere teknologien, slik at den blir en naturlig og positiv del av hverdagen.

Mer informasjon om tilbudene

Velferdsteknologi er en behovsprøv tjeneste. På sidene til forvaltning helse og bolig finner du mer informasjon om hvordan du søker velferdsteknologiske tjenester

Har du spørsmål om helseteknologi i Lier kommune?

Ta gjerne kontakt med oss på helseteknologi@lier.kommune.no

NB! Det er viktig at du ikke skriver personsensitive opplysninger i e-post du sender til oss.

Sist oppdatert: 16. desember 2024

Fant du det du lette etter?