Hopp til innhold

Fosshagen ressurssenter

Velkommen til oss!

Fosshagen ressurssenter er et kompetansesenter for rehabilitering og for personer med demens. Hos oss finnes en boligavdeling, en rehabiliteringsavdeling, tre langtidsavdelinger, et dagsenter, en skjermet avdeling og en forsterket skjermet avdeling.

På huset finnes dessuten sentralkjøkkenet til Lier kommune, hjelpemiddelsentralen, friskliv, hverdagsrehabiliteringsteam, fysioterapitjenesten for barn og voksne, frisør, fotpleier, behandlingsrom, treningshall og en kafé.

Som beboer får du tildelt tjenester etter dine behov. Av praktiske årsaker, eller ved endringer i beboers behov, kan det bli nødvendig med bytte av rom, avdeling eller behandlingssted. Hjelpebehovet avgjør hvor den enkelte får plass. Dette gjøres i dialog med beboer og/eller pårørende.

Søk om sykehjemsplass

Søknad sendes:
Lier kommune, forvaltning helse og bolig

Brugata 2, 3403 Lier.

Forvaltning helse og bolig

Søknadsskjema

Kontaktinformasjon

Resepsjonen er åpen og betjent mellom klokken 08.00 - 15.00 på hverdager.
Adresse: Fossveien 29, 3004 Lier
Telefon: 32 22 59 00
E-post: fosshagen@lier.kommune.no


Direktenummer til avdelingene:

• Rehabiliteringsavdelingen: 32 22 59 20

• Dagsenter: 94 88 85 10

• Langtid 2 Sør: 32 22 59 30

• Langtid 3 Sør: 32 22 59 40

• Boligavdelingen: 32 22 59 50

• Langtid 1 Øst: 32 22 58 00

• Langtid 2 Øst: 32 22 58 10

• Langtid 3 Øst: 32 22 58 30

 

Virksomhetsleder:
Lill Irene Solheim Rustad
E-post: lill.irene.solheim.rustad@lier.kommune.no
Telefon: 91 34 81 08

Avdelingsledere:
Tone Iren Bolstad, leder 3.et Øst og natt
E-post: tone.iren.bolstad@lier.kommune.no
Telefon: 94 86 07 39

Christine Soot, leder 1. og 2. et Øst
E-post: christine.soot@lier.kommune.no
Telefon: 90 11 50 35


Haroun Rwegamira, leder 3.et Sør og bolig
E-post: abdul.jabal.haroun.rwegamira@lier.kommune.no
Telefon: 40 95 03 68


Ann Kristin Buchet, leder 2.et Sør
E-post: ann.kristin.buchet@lier.kommune.no
Telefon: 40 06 00 93


Luane Cortan, leder rehabiliteringsavdelingen og dagsenter
E-post: luane.sangueza.cortan@lier.kommune.no
Telefon: 46 79 54 21


Aktivitør:
Siv Berntzen
E-post: siv.aida.nygard.berntzen@lier.kommune.no
Telefon: 92 45 32 32


Leder brukerråd:
Janna Bratli Indregård
E-post: janna.indregard@gmail.com

Pårørendeforening:
Kontakt resepsjonen

Besøk

Vi ønsker familie og venner velkomne på besøk, og det er ingen bestemt besøkstid. Hvis dere ønsker å være i felles oppholdsrom på sykehjemmet, ber vi om at det blir tatt hensyn til de andre beboerne.

Kafé og sansehagen kan brukes. Vi har også et aktivitetsrom hvor dere kan benytte Tovertafel - et virtuelt bordspill. Vi har minigolfbane og dere kan spille frisbeegolf. I tillegg finnes det en aktivitetskasse på alle avdelinger som dere kan låne. Vi synes det er veldig hyggelig med møter mellom generasjoner, så ta gjerne med barn, barnebarn eller oldebarn.

Det er tillatt å ta med hund og katt, så fremt det ikke er noen med allergier på sykehjemmet. Ta kontakt med avdelingen for nærmere avtale.

Ved bursdagsfeiringer eller andre anledninger kan dere ta kontakt med resepsjonen for lån av lokaler.

Hoveddøren er åpen mellom klokken 07.00 - 16.00. Ved besøk etter dette ringer dere på ringeklokken på stolpen ved inngangsdøren. Kommer dere ofte på besøk etter stengetid, kan dere få et inngangskort ved å henvende dere i resepsjonen.

Ønsker dere å trille noen i rullestol og synes bakken opp til Fosshagen er for tung, kan dere benytte inngangen ved hjelpemiddelsentralen. Den ligger i kjelleretasjen. Fra kjelleren går det heis opp i den etasjen dere måtte ønske. Kjellerdøren stenger samtidig som hovedinngangen.

 

Beboerrom

Beboerrommene er enerom med bad. Det kan benyttes egne møbler, og disse må fjernes ved utreise. Møblene bør være hensiktsmessige i forhold til renhold og brukervennlighet. Av hensyn til brannvern kan beboerne ikke ta med egne lamper eller varmekilder, og det er viktig at rommet ikke er overfylt. Bruk av stearinlys er ikke tillatt.

Bilder som ønskes hengt opp skal festes slik at veggen skades minst mulig. Benytt bildelister der det er tilgjengelig. Det er TV på alle beboerrom, unntatt på skjermet avdeling. Beboere kan gjerne ha egen PC og mobiltelefon. Lading av telefon og annet elektrisk utstyr må skje på dagtid.

 

Toalettsaker og klær

Beboere som ønsker toalettsaker utover sykehjemmets enkle utvalg må holde dette selv.

Alle klær skal være merket med fullt navn før innflytting. Må beboeren ha hjelp til å merke, ber vi om at pårørende ordner dette. Husk også å merke eventuelle nye klær under oppholdet. Sykehjemmet kan være behjelpelig med å skaffe navnelapper. Privattøy blir sendt til et vaskeri for vask, og alle klær tørkes i tørketrommel. Det er ønskelig at pårørende tar med klær som er sensitive for denne type vask og tørking hjem for å vaske selv.

Sykehjemmet erstatter ikke klær som blir ødelagt i vask.

Vi ønsker at alle har klær tilpasset de ulike årstidene, slik at man kan delta i aktiviteter ute både sommer og vinter.

 

Måltider

Det er kjøkken på alle avdelinger. Produksjon av middag foregår på sentralkjøkkenet. Fosshagen har fire faste måltider.

• Frokost: ca. klokken 09.00
• Lunsj: ca. klokken 12.30
• Middag: ca. klokken 16.00
• Kveldsmat: ca. klokken 19.00

Ekstra måltider og kaffe serveres utenom til de som måtte ønske dette. Besøkende er velkomne til å kjøpe middag her hos oss. Dette må bestilles senest dagen før i kafeen.

Åpningstid kafeen:
Mandag - fredag klokken 10.00-15.00.
Andre åpningstider kan forekomme ved ferie eller fravær.

Posthylle

På mange pasientrom har vi posthylle til beboerne. Her legger vi post som kommer utenfra og informasjon fra avdelingen.

Røyking

Sykehjemmet og området rundt er røykfri sone, men vi legger til rette for at beboere kan røyke ute.

Sykehjemslege

Det er egen sykehjemslege på Fosshagen for de som har fått innvilget langtidsplass. Legen vil ofte være med på første del av innkomstsamtalen.

Ønsker pårørende samtale med sykehjemslegen ut over dette, avtales tidspunkt med sykepleier eller avdelingsleder på avdelingen. Under oppholdet vil sykehjemslegen overta fastlegens rolle.

Tannhelse

Personer som bor på institusjon eller får hjemmesykepleie sammenhengende i tre måneder eller mer, har rett til gratis tannhelsetjenester inkludert eventuelle utgifter til tanntekniske arbeider. Det er Lier tannklinikk som følger opp de som har takket ja til offentlig tannhelsetilbud på Fosshagen.

Beboere som ønsker det kan fortsette hos egen privat tannlege, men får da ikke dekket kostnadene.

Tannpleier sjekker kvartalsvis tennene til våre beboere, og bestiller time hos tannlege ved behov.

Fysioterapi og ergoterapi

Alle avdelingene har et tett samarbeid med kommunens fysioterapi- og ergoterapitjeneste.

Fysioterapi kan gis både for å forebygge og for å behandle sykdom eller skade. Tjenesten er en del av kommunens tverrfaglige habiliterings- og rehabiliteringstilbud, og tilbys også i sykehjem og i bolig. Kommunens fysioterapitjeneste eller legen din vil foreta en undersøkelse og gjøre en faglig vurdering av behovet.

Dersom beboere har nedsatt funksjonsevne for en kortere eller lengre periode, kan ergoterapeut tilpasse hjelpemidler for en enklere hverdag.

Primærkontakter

Alle beboere har primær- og sekundærkontakter i avdelingen. Disse er også pårørendes kontaktpersoner. Primærkontakten har ansvar for den daglige oppfølgingen av beboeren. Medisinske spørsmål stilles til sykepleier eller sykehjemslege. Det er hovedpårørende som blir kontaktet av oss ved hendelser og spørsmål som gjelder beboeren.

Frisør

Sukhita frisør tilbyr:
Klipp, farge, vask og permanent for både damer og herrer.
Sted: 1.etasje på Fosshagen (nord)

Åpningstider: Tirsdager og torsdager klokken 10.00 – 17.00

Timebestilling på telefon: 45 42 48 22

Fotpleier

Bedriftsterapeutene ved Mari-Louise Petterson.
Fotpleie og hudpleie.
Sted: 1.etasje På Fosshagen (nord)

Åpningstider: Torsdager klokken 10.00 - 17.00.

Timebestilling på telefon: 45 28 79 20

Økonomi/verdisaker

Beboere oppfordres til ikke å oppbevare eiendeler av høy verdi og kontanter på rommet. Som hovedregel erstatter vi ikke eiendeler eller klær som forsvinner eller blir ødelagt. Man kan selv velge å tegne egen innboforsikring.

Man må selv dekke utgiftene til:

• Fotpleie og frisør.
• Hudpleieprodukter for eget velvære.
• Innkjøp og reparasjon av briller.
• Batterier og forsikring av høreapparat. NAV dekker innkjøp og reparasjon av høreapparat.
Man har rett på nytt høreapparat hvert sjette år.
• Tap av tannprotese.
• Ferier, turer eller arrangement utenfor sykehjemmet.
• Mobiltelefon, avisabonnement og PC.

Aktiviteter

Vi har en egen aktivitør, som sammen med aktivitetskontakter på avdelingene lager månedsplaner for aktiviteter på huset. Aktivitetsnivået er tilrettelagt for beboergruppen på sykehjemmet, og vi tilrettelegger også aktiviteter individuelt etter beboerens ønske. Månedsplaner henger på alle avdelinger og den sendes på e-post til alle hovedpårørende. De som har en individuell aktivitetsplan har denne på rommet.

Fellesaktiviteter på huset blir det informert om både gjennom elektronisk tavle i resepsjonsområdet og i heisen. Vi har et stort ønske om at pårørende eller venner deltar på aktiviteter, slik at man kan dele gode øyeblikk sammen.

Vi har et demenskor hvor også pårørende er hjertelig velkomne. Ta kontakt med aktivitøren vår på e-post: siv.aida.nygard.berntzen@lier.kommune.no
Ønsker du å være frivillig hos oss? Ta kontakt med aktivitøren.

Kostnad for langtidsopphold

Et langtidsopphold er for de som på grunn av varig helsesvikt med omfattende døgnkontinuerlig omsorgsbehov ikke kan bo hjemme med oppfølging av hjemmetjenesten.
Kostnad for opphold i sykehjem fastsettes og beregnes med hjemmel i lov om kommunale helse- og omsorgstjenester og i forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Beløpet blir fastsatt av kommunen på grunnlag av beboers inntekter.

For mer informasjon om vederlag og forvaltning av pasientmidler viser vi til forvaltning helse: forvaltninghelse@lier.kommune.no

Transport

For langtidspasienter dekkes transport i forbindelse med innleggelser og undersøkelser. Fritidsreiser dekkes ikke. Beboere kan søke Nav om TT-kort.

Pårørende

Beboeren bestemmer selv hvem den nærmeste pårørende er. Han eller hun kan også endre valg av nærmeste pårørende. Ifølge pasient- og brukerettighetsloven har nærmeste pårørende andre rettigheter enn andre pårørende med hensyn til informasjon, samtykke, journalinnsyn og klage.

Når beboeren ikke er i stand til å avgjøre hvem som er nærmeste pårørende, skal den som er ansvarlig for helsehjelpen til pasienten avklare dette. Nærmeste pårørende skal være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med beboeren.

Hvorvidt brukeren selv er i stand til å velge nærmeste pårørende skal vurderes fortløpende av den som er ansvarlig for helsehjelpen.

Fosshagen inviterer inn til felles pårørendemøte to ganger i året. På disse møtene legger vi blant annet frem planer for virksomheten og måloppnåelse, gjennomgang av bruker/pårørendeundersøkelser, gjennomgang av aktivitetstilbud og presentasjon av brukerråd/venneforening. Vi ønsker god dialog rundt tjenestene våre, men kan på disse møtene ikke ta opp enkeltsaker. Dette gis det rom for i etterkant av møtene.

Ved livets slutt

Å dø er en naturlig del av livet. Vi ønsker at de som dør hos oss og deres pårørende skal oppleve god ivaretakelse og verdighet. Pårørende er velkomne til å være hos oss under den siste delen av livet til sine kjære. Vi legger til rette for en ekstra seng på rommet, og gode lenestoler hvis ønskelig.

Vi ønsker ikke at noen skal dø alene, og bestreber oss på å bruke personalressursene våre slik at dette ikke skjer når pårørende ikke har mulighet til å være til stede.

Pårørende må selv ta kontakt med begravelsesbyrå etter bortgang. Det kan være fint å tenke gjennom når på døgnet man ønsker båreutgang. På dagtid er det mye aktivitet på huset. Ettermiddag og kveld er mer rolig.

Brukermedvirkning

Beboere har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester. Beboere har blant annet rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige tjenesteformer og undersøkelses- og behandlingsmetoder. Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med beboer og pårørende. Det skal legges stor vekt på hva beboer mener.

Så tidlig som mulig etter tildeling av plass etableres det dialog med beboer og pårørende. Ved innkomst vil beboer/pårørende få utdelt personopplysningskjema der de kan fylle ut opplysninger om beboer, familieforhold, interesser og andre ting som er viktig for avdelingen å vite.

Videre avtaler man samarbeidsmøte. Samarbeidsmøte skal avholdes innen tre uker fra innkomst. Her gjennomgår man omsorgsplanen, og det er viktig at pårørende/bruker kommer med innspill. Bruker og pårørende får tilbud om pårørendesamtale minimum to ganger i året. I disse samtalene utveksler vi nyttig informasjon og avklarer videre hjelpebehov. Ellers avtales møter etter behov. Både beboer, pårørende og avdeling kan be om dette.

Alle beboere skal ha en primærkontakt. Denne kontakten følger opp praktiske ting rundt beboer og er med på samarbeidsmøter.

Alle beboere skal også ha en sekundærkontakt, som er en sykepleier eller vernepleier. Sekundærkontakt følger opp det medisinske rundt beboeren sammen med sykehjemslegen.

Samtykkekompetanse

Helsehjelp kan bare gis med beboerens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke. For at samtykket skal være gyldig, må beboeren ha fått nødvendig informasjon om sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen.

Beboer kan trekke sitt samtykke tilbake. Trekker beboer samtykket tilbake, skal den som yter helsehjelp gi nødvendig informasjon om betydningen av at helsehjelpen ikke gis.

Samtykkekompetansen kan bortfalle helt eller delvis dersom beboer på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, demens eller psykisk utviklingshemming åpenbart ikke er i stand til å forstå hva samtykket omfatter.

Den som yter helsehjelp avgjør om beboeren mangler kompetanse til å samtykke. Avgjørelse som gjelder manglende samtykkekompetanse skal være begrunnet skriftlig, og om mulig straks legges frem for beboeren og dennes nærmeste pårørende.

Verge

Det kan oppnevnes verge for den som trenger å ivareta sine interesser, enten økonomisk eller på annen måte. Det er Statsforvalteren som behandler en slik søknad. Hvis du trenger flere opplysninger om hva en verge er og hvilke oppgaver den har, kan du gå inn på www.statsforvalteren.no

Beboere som motsetter seg helsehjelp

Loven gjelder når helsepersonell skal yte helsehjelp til pasienter som mangler samtykkekompetanse og som motsetter seg helsehjelpen. Før det kan ytes helsehjelp som pasienten motsetter seg, må tillitsskapende tiltak ha vært forsøkt - med mindre det er åpenbart formålsløst å prøve dette. Opprettholder pasienten sin motstand, kan det treffes vedtak om tvungen helsehjelp. Det er Statsforvalteren som treffer disse vedtakene.

Dokumentasjon

Den som yter helsehjelp skal nedtegne eller registrere opplysninger i en journal for den enkelte bruker. All dokumentasjon gjøres elektronisk. Det benyttes et program som heter Profil.

All helsehjelp skal være individuell. Det skal legges stor vekt på beboerens synspunkter når helse- og omsorgstjenestens tilbud utformes. Brukermedvirkning betyr at tjenestetilbudet, så langt som mulig, skal utformes i samarbeid med beboeren og pårørende.

Beboer og hovedpårørende kan be om innsyn i beboerens journal. Er beboeren samtykkekompetent, må beboeren godkjenne at hovedpårørende får innsyn i journal.

Taushetsplikt

Helsepersonell har etter helsepersonelloven taushetsplikt, og kan ikke gi informasjon om diagnoser, behandling eller medisiner til andre enn den som er oppnevnt som hovedpårørende eller de/den det er gjort en avklaring rundt skal ha informasjon.


Brukerråd

Brukerrådet er et rådgivende organ for lederne. Det består av fire representanter for beboere/pårørende, aktivitør, en ressurssykepleier, to ledere og virksomhetsleder. Brukerrådet har fire faste møter i året (oftere ved behov).

Pårørende/brukere kan spille inn saker til rådet, men vi diskuterer ikke enkeltsaker som gjelder beboere. Målet for brukerrådet er å få til god brukermedvirkning, og sammen se på utfordringsbildet for å få til gode løsninger sammen.

Venne- og pårørendeforening

Fosshagen har en egen venne- og pårørendeforening som bidrar inn med trivselstiltak for beboerne. Nye medlemmer er hjertelig velkommen. Ta kontakt med aktivitør for kontaktinfo.

Facebook-gruppe

Vi har en lukket Facebook-gruppe på alle avdelinger. Her deler vi små og store øyeblikk av betydning for våre beboere. Dette skal være en side som gleder, inspirerer og oppmuntrer, ikke et diskusjonsforum.

Avdelingsleder og en ansatt er administratorer, og det skal ikke legges ut bilder som setter noen i et uheldig eller negativt lys. Medlemmene i gruppen vil være beboere, pårørende og ansatte. Det skal gis et skriftlig samtykke om at bilder kan deles.

På avdelingen din får du informasjon om hvordan du kan bli medlem i den lukkede gruppen. Vi har også en åpen side du kan følge. Du finner denne ved å søke på «Fosshagen ressurssenter» på Facebook.

Ris og ros

Vi ønsker svært gjerne tilbakemeldinger fra dere på ting som er bra, men også områder vi trenger å forbedre oss på. Det kan være vanskelig å gi kritiske tilbakemeldinger og utfordrende å ta imot, men desto viktigere at det blir gjort. Ta gjerne kontakt med primærkontakt, ressurssykepleier, avdelingsleder eller virksomhetsleder for en prat hvis du ønsker å gi oss en tilbakemelding.

 

Sist oppdatert: 14. november 2024
Fosshagen ressurssenter

Besøksadresse:

Fossveien 29
3403 Lier

Telefon: 32 22 59 00